tiistai 30. tammikuuta 2007

Blogit lisääntyvät

Kummastelin jossain vaiheessa sitä, miten blogeja paljon käyttävät ihmiset pysyvät kärryillä siinä, mitä kaikkea ovat luoneet ja missä päin verkkoa niitä blogeja on. No nyt pitää testata tätä, sillä kahden tvt-asiaan liittyvän blogin lisäksi tuli kutsu kolmannelle, laatukriteerejä käsittelevään blogiin.
Näiden lisäksi olen jo miettinyt, kuinka blogi palvelisi koulumme kansainvälisyyskurssia tai muita projekteja.
Bloggerin "Dashboard" on ainakin tärkeä pysyäkseni jyvällä omista liikkeistäni blogien maailmassa. Sitä klikkaamalla avautuu omien blogien luettelo ja uusien viestien kirjoittaminen ja editointi onnistuu helposti. Ehkä blogienhallinnassa on muitakin apuneuvoja. Ainakin pitäisi tutkia RSS-syötteiden käyttöä. Käsittääkseni saisin niiden avulla tiedon uusimmista viesteistä ilman, että tarvitsee käydä läpi kaikki blogit yksi kerrallaan. Laitan pian linkkiä asian tiimoilta. Nyt pitää lähteä töihin, tänään opekokouksessa esittelen tvt-toimintaa ja tietostrategian luontia omalle koululle.

torstai 25. tammikuuta 2007

Verkosto kantaa


Alueemme TVT-tukihenkilöverkoston ensimmäinen lähikoulutus on päättynyt. Jatkoa seuraa. Verkosto on syntynyt ja yhteyttä pidetään niin oman blogin, moodle-alustan kuin tapaamistenkin avulla. Seuraavalla kierroksella yritämme saada lisää porukkaa mukaan.
Tietoja pitää pitää ajan tasalla ja yhteyksiä pitää yllä niin monen tahon kanssa. Pienryhmässämme visualisoimme tehtävämme hämähäkiksi, jonka raajat ovat eri yhteistyötahoissa ja joka kutoo verkkoa alati muuttuvassa oppimisympäristössä kohti yhä avoimempaa ja yhteisöllisempää tiedon tuottamista. Teimme siitä liikuttavan PowerPoint-kuvan, jota en kuitenkaan saa liitettyä blogiin. Pitääpä tutkia, onnistuuko se mitenkään...olkoon nyt toinen hämähäkki, jonka löysin yhdestä netin ilmaisesta clipart-arkistosta.

keskiviikko 24. tammikuuta 2007

Mielialalääke

Testaanpa miten Googlen ostama tosi suosittu Youtube toimii blogilla. Kaikille apeuden yllättämille ihmisille: nelosvauvat, ylpeä äiti ja standup-koomikko-isä :) Pakko on nauraa itsekin. (Jos et näe videoruutua, on selaimen asetukset, palomuuri tms. estämässä Youtuben käytön.)

Etsivä löytää, kolkuttavalle avataan

(Matt.7:8 ) menee tuolla tavalla. Näissä tietoverkkoasioissa olen monesti etsinyt jotain teemaa, sitten eksynyt ties minne uteliaisuuttani ja löytänyt vaikka mitä mielenkiintoista. Pitäisiköhän sanoa, että "eksyvä löytää"? Aikaa tietysti kuluu ja tehokkuutta ei voi kehua. Mutta nautin todella eksyilystä, joka voi johtaa hienoihin löytöihin, uusiin harrastuksiin ja kiinnostuksen kohteisiin, ajattelun avartumiseen ja tiedon lisääntymiseen.
Usein käy kuitenkin niin, että innoissani klikkailen jo sivuja niin, etten enää osaa palata hyvälle sivustolle. Asiaa ehkä auttaisi netissä toimiva henkilökohtainen kirjanmerkkipalveluni, jonka saan auki miltä koneelta vain. Sen nimi on kerrassaan herkullinen. Latasin selaimeen kätevät del.icio.us- näppäimet ja toista painamalla saan minkä tahansa mielenkiintoisen sivun liitetyksi "nettikirjanmerkkikirjaastooni" ja toista klikkaamalla pääsen omiin kirjanmerkkeihini käsiksi. Aloitin noin tunti sitten, joten ei siellä vielä paljoa ole, aion kuitenkin kokeilla käyttöä. Miettiä pitää vielä sitä, pysyttelenkö työ (ja tvt) -asioissa vai tallennanko kaikkea kivaa. Siitä riippuu myös järkevä asioiden kategorisointi ja tagien käyttö, (joiden kanssa olen aika noviisi) Miljardien sivujen nettimaailmassa on pakko oppia erilaisia luokittelukeinoja. Sitäkin pitää selvitellä lisää...

tiistai 23. tammikuuta 2007

Ensimmäisiä askelia


Jaaha - mielenkiintoinen koulutus loppuu torstaina. Luulen kyllä, että jatkoa seuraa, toivon ainakin niin. Eväitä on saatu ja niitä pitää sulatella. Ruokahalua minulla tuntuu riittävän vielä, näillä eväillä pystyy kuitenkin ottamaan ratkaisevat ensimmäiset askeleet.

Tärkeää on kai se, että jotain yhteisiä suunnitelmia TVT:n opetuskäytöstä ja tietostrategioista saadaan aikaan ja sitä kautta käytäntöön. Miten palvelukokonaisuutta tai opetusteknologiakeskusta hyödynnetään? Miten sen löytääisi yhdestä osoitteesta, esim Kymiedusta? Mitä tietostrategiaan laitetaan? Miten kannustaa opettajia? Miten pysyä itse ajan tasalla, hämähäkkiraajat oikeisiin paikkohin ojennettuna ja linkkinä opettajille? Miten pidän yhteyttä TVT-verkoston muihin ihmisiin, jotka "katoavat" omiin kouluihinsa? Torstai-päivää odotan kovasti. Seuraavana tiistaina rehtori on pyytänyt minulta alustusta opekokoukseen aiheesta. Olen suunnitellut aiheesta PP-esitystä, jossa haluaisin käyttää muutamaa diaa meidän koulutuksen materiaaleista, esim sitä, missä esitellään palvelukokonaisuus ja OPE.fi-luokituksia. Onko se ok, kun varsinaiset tekijät mainitaan? Monenlaisia lysymyksiä pyörii mielessä, mutta ensimmäinen askel on määrätietoisesti otettu.

perjantai 19. tammikuuta 2007

Tasavirta ei ole aina tasaista




Taas opin uutta. Koulurakennuksemme on perinteinen ja vanha, 1940-luvun lopulla valmistunut Tyttölyseon rakennus. En ole varma onko sähköverkostoa uusittu tässä välissä. Ainakin sähkön kulutus ja tarve on kasvanut kuudessa vuosikymmenessä paljon. Nyt tuntuu kapasiteetti tulevan vastaan. Sulakkeet eivät vielä pala, mutta esim. dataprojektori kolmannessa kerroksessa välkkyy kun tasavirta jotenkin pätkii...
Mietityttää vaan, että mitenköhän luokkien varustaminen enenevässä määrin tykeillä ja tietokoneilla hoituu tällä vanhalla sähkösysteemillä. Pitäisiköhän strategiapaperiin liittää ehdotus sähköremontista?

Hahaa! Luulin jo, ettei kirjoitettuihin postauksiin voi liittää myöhemmin mitään, että viestit ovat "hetken lapsia" ja kirjoitettava valmiiksi "tartu hetkeen" tai hetki meni ohi - periaatteella. Mutta löytyihän täältä editoimismahdollisuus! Sen kunniaksi potretti minusta pohtimassa Kaikenlaista mielenkiintoista (itse pakattu ja punasilmät poistettu - yleensä itken rakasta miestäni apuun...)

keskiviikko 17. tammikuuta 2007

Tietostrategiaa luomaan - kun ei luntakaan ole

Ruoho viheriöi ja hiihtäjät ovat siirtyneet golfin peluuseen. Vesisateessa kävelyn sijaan olen huomannut netin kutsuvan ja ihan verkossahan tässä ollaan!
Koulussamme alkaa oman tietostrategian luonti mutta kysymyksiä on päässä kovasti - minulla ja varsinkin muilla, jotka eivät ole innostavassa TVT-porukassa saaneet tietoa tulevista visioista.

Miten alueellinen strategia ja Kouvolan kaupungin strategia (jota kouluissa pitäisi nyt kommentoida, vaikka se valmistui kai jo viime keväänä... ja on vanhempi kuin alueellinen strategia) sitovat tai ohjaavat meitä? Voimmeko tehdä laitehankintalinjauksia? Velvoittaako strategia opettajia kouluttautumaan? Onko se toimintaohje vai hurskas toive? Toivottavasti 25.1. koulutuksessa saamme linjoja tulevaisuuteen omissa kouluissamme. Odotan kiinnostuksella.

tiistai 9. tammikuuta 2007

Plokia ja vikiä

Hassua mielestäni on se, miten suomen kieli taipuu ja sopeutuu monenmoiseen. Ei se helposti häviä mutta muuttunee kyllä. Ranskassa ollaan kai kovin ylpeitä omasta kielestä ja ilmennettiin sitä myös erilaisilla vieraskielisten sanojen käytön kieltämisillä vaikkapa mainoksissa. Suomessa tuntuu käyvän niin, että vaikkapa englannista peräisin olevat ilmaukset otetaan suomen kielen avaraan syliin ja upotetaan sinne. Erityisesti tieteen, tekniikna ja tietotekniikan alueella tämä on yleistä. Voi sitten arvioida, kuinka hyvä sana on "keissi", "mailata", "kuuklettaa" jne.

Onkohan Blogeille ja Wikeille pyritty löytämään suomenkielisiä vastineita? Taitavat olla niin uusia juttuja, että kielitoimistolla ei ole valmiita suosituksia asiaan. Vai onko? Muistan nyt jonkin omituisen sanan "verkkoloki".

Näitä verkkotyökaluja olen nyt opettelemassa ja tutkimassa niiden käyttöä opetuksessa. Tosi mielenkiintoista! Anne Rongas on kerännyt kokemuksia ja vinkkejä blogien opetuskäytöstä. Sieltä löytyy jokaiselle asiasta kiinnostuneelle opettajalle esimerkkejä ja apuvälineitä.

Alku


TVT-tukihenkilöksi kasvaminen on mielenkiintoinen prosessi. Olen havainnut itselläni jo monenmoisia vaiheita. Aluksi mietin: Täh! Pitääkö minun ruveta tuottamaan ilmaista materiaalia verkkoon? Enhän minä osaa tehdä kotisivujakaan...

Sitten kuulin oppimateriaalipankista oppimisaihioista, ideoiden vaihtamisesta. Se ei kuullostanut pahalta. Kyllähän verkossa on paljon hyvää ja ajankohtaista tietoa. Minäkin raahaan opiskelijoita ATK-luokkaan tiettyjä sivuja tutkimaan.

Sen jälkeen koulussamme pidettiin Moodle-koulutusta. Pitäisiköhän yrittää itse tehdä jotain? Ensimmäiset yritykset tein keväällä 2006, kirkkohistorian kurssilla, jossa opetin kolmea eri ryhmää yhtäaikaa, 95 opiskelijaa kirjautui sisään! Muutamat kurssitkin kävin KymiPron kautta.

Seuraavaksi heräsi kysymys tekniikan tuomisesta luokkaan: mikä on pedagogisesti järkevää. Aloin surffailla eri koulujen sivuilla, hakea verkkomateriaalia, kyselin paljon eri ihmisiltä. Tätä jatkoin kesälläkin. Erityisen usein päädyin samoille verkkosivuille, joiden takaa löytyi asiaan pidempään uppoutunut kollega, joka opettaa alle sadan km:n päässä pääosin samoja aineita! Ryhdyin tutkimaan ja tutustumaan monenlaiseen.

Kun koulu alkoi elokuussa 2007, olin monen hämmästykseksi vapaaehtoinen ja innostunut ryhtymään koulumme pedagogiseksi tueksi TVT:n käytössä, siis TVT-tukihenkilöksi.